Overzicht
Bedragen *€1.000
Vreemd vermogen
Eigen vermogen
Resultaat
Aandeel Nijmegen
Naam verbonden partij + plaats
Vorm
1-1-2020
31-12-2020
1-1-2020
31-12-2020
2018
in %
GO / Economic Board
GR
0
0
58.2
47.7
-10,5
Euregio Rijn Waal, Kleve
GR
2.424
2.453
1.315
1.460
0
Gezondheidszorg regio Nijmegen, Nijmegen
GR
5.462
5.407
912
-341
-1.254
31
Veiligheidsregio Gelderland-Zuid, Nijmegen
GR
75.301
66.214
5.732
4.030
-1.379
35
Marn, Nijmegen
GR
2.000
2.000
517
11.073
11.055
51
Bijsterhuizen, Wijchen
GR
1.300
542
461
6.466
6.000
50
ODRN, Nijmegen
GR
3.253
3.902
739
1.405
730
60
MGR, Nijmegen
GR
23.370
16845
472
0
0
51
Park Lingezegen, Elst
GR
497
nb
18.336
nb
-4.861
20
Doelgroepvervoer regio Arnhem-Nijmegen te Arnhem
GR
0
0
0
0
22
DAR , Nijmegen
NV
11.896
13.186
14.042
13.094
330
79,7
RvN@
sti
0
137
0
206
0
Indigo, Arnhem *2
BV
pm
pm
5
Leisurelands, Arnhem
BV
20.195
21.579
56.279
57.556
1.277
16,9
Land over de Waal BV, Nijmegen
BV
0
0
7
7
0
100
Waalfront, Nijmegen
BV/CV
88
88
-20.400
-20.400
0
100
Waalfront BV, Nijmegen
BV
3.920
3.920
17
17
0
50
Bank Nederlandse Gemeenten, Den Haag
NV
149.541.000
141.514.286
4.486.000
4.953.000
393.000
0,3
BV Land over de Waal
BV Land over de Waal
Openbaar en gemeentelijk belang
We houden deze BV aan voor administratieve doeleinden.
Actualiteiten en risico's
DAR NV
DAR NV
Openbaar en gemeentelijk belang
Openbaar belang
De DAR is een overheidsgedomineerde N.V. die voor de deelnemende regiogemeenten de afvalinzameling en afvalverwerking verzorgt. Voor Nijmegen voert de DAR daarnaast ook de stadsreiniging en gladheidsbestrijding uit. Om de kansen op regulier betaalde arbeid voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt te vergroten heeft de DAR ‘De Werkgroep’ opgericht. Binnen ‘De Werkgroep’ verzorgt deze groep medewerkers het beheer openbaar groen.Gemeentelijk belang
Als gemeente zijn we aandeelhouder van DAR. Het aandeel van Nijmegen bedraagt 80%. Daarnaast zijn we klant van DAR. Jaarlijks sluiten DAR en gemeente Nijmegen (en andere gemeenten in de regio) een dienst- verleningsovereenkomst (DVO) voor de invulling van de uitvoerende taken. Het gegeven dat alle regiogemeenten zowel aandeelhouder als klant van DAR zijn bevordert een efficiënte regionale inzameling en verwerking van alle huishoudelijke afvalstromen.Actualiteiten en risico's
DAR stelt zich tot doel met alle gemeenten minimaal de landelijk wettelijk doelstellingen te realiseren op het gebied van afvalscheiding en recycling. In 2018 hebben we 72,3% hergebruik gerealiseerd tegen 72,2% in 2017. Een volgende stap naar 75% hergebruik is de gescheiden inzameling en verwerking van luiers en incontinentiemateriaal. Dit zal in 2020 zijn beslag moeten krijgen zodra de innovatieve verwerkingsinstallatie bij ARN uitvoerig is getest en voldoende is opgeschaald.
Om het scheiden van afval uit de hoogbouw te verbeteren is de pilot ‘schillenboer’ (gericht op verbetering van hoeveelheid en kwaliteit aan ingezameld GFT) in 2019 in aangepaste vorm voortgezet. Tevens is een pilot gestart om GFT en plastic+ via inpandige containers in te zamelen bij een tweetal hoogbouwcomplexen. De uitkomsten van beide pilots zullen bepalend zijn voor de aanpak om vanaf 2020 de afvalscheiding in de hoogbouw stadsbreed te gaan verbeteren.
Vanwege een tekort aan chauffeurs voor de avond-inzameling van oud papier moesten we een 80-tal inzamelroutes structureel overhevelen naar de daginzameling onder volledige uitvoering van Dar. Binnen alle gemeenten heeft dit onvermijdelijk geleid tot een verminderde inzet van verenigingen bij de oud papierinzameling. Voor de periode vanaf 2020 is door de regiogemeenten en Dar een aanpak ontwikkeld waarbij de oud papierinzameling met vrijwilligers van verenigingen zoveel mogelijk kan worden voortgezet binnen de beschikbare inzamelcapaciteit bij Dar in de avonden. Elke gemeente hanteert daarbij een financiële overgangsregeling voor de verenigingen.
Ten slotte is medio 2019 het netwerk aan ondergrondse restafvalcontainers in de binnenstad gerealiseerd voor de inzameling van huishoudelijk restafval. In 2020 willen we de inzameling van de bedrijfsafvalstromen in de binnenstad gaan structureren door:dit containernetwerk open te stellen voor de inzameling van het restafval van bedrijven én
het formuleren van vaste vensterdagen en –tijden waarbinnen binnenstadondernemers hun herbruikbare afvalstromen ter inzameling aan de straat kunnen zetten.Doel is de aanwezigheid van afval in de openbare ruimte in elk geval tijdens de winkeltijden te verbieden en zoveel mogelijk te beperken tot bepaalde avonden. Hiertoe zijn we in gesprek met het Huis van de binnenstad en het CAB (Coöperatie Afvalinzameling Binnenstad).
Naast de afval- en reinigingstaken verricht Dar ook de integrale uitvoering van een groot deel van het beheer van de openbare ruimte. Dus ook van het groen en het onderhoud aan de wegen. We stimuleren DAR om steeds verder te groeien in de integrale dienstverlening.
De Euregio te Kleve
De Euregio te Kleve
Openbaar en gemeentelijk belang
De Euregio Rijn-Waal in Kleve streeft naar versterking van de grensoverschrijdende samenwerking en ontwikkeling en het verkleinen van (politieke) verschillen. Aandachtsgebieden zijn belastingen, onderwijs, efficiënte inzet van reddingsdiensten en natuurbescherming, het stimuleren van sociale contacten tussen Duitsers en Nederlanders in de grensregio, het geven van advies aan burgers en organisaties in Nederlands-Duitse aangelegenheden en het vertegenwoordigen van de belangen van de grensregio’s en hun bewoners op nationaal en Europees niveau (zie ook art. 3 van de Statuten Euregio Rijn-Waal).
De Euregio speelt samen met betrokken partners zoals het Comité van Toezicht van Interreg Deutschland Nederland een met name beleidsadviserende rol bij de intake en afhandeling van Europese subsidie-aanvragen en projectsubsidies. Ten behoeve van het Nijmeegse belang bevordert de Euregio:- de toegang tot subsidieregelingen waarmee ook in het belang van Nijmeegse burgers is gediend
- het innovatief vermogen
- een lobby richting Duitse en Nederlandse ministeries met als doel hinderpalen voor samenwerking te slechten
- de grensoverschrijdende samenwerking en de Europese integratie in brede zin
Actualiteiten en risico's
Gemeenschappelijke Regeling Gezondheidszorg regio Nijmegen
Gemeenschappelijke Regeling Gezondheidszorg regio Nijmegen
Openbaar en gemeentelijk belang
De GGD Gelderland-Zuid draagt zorg voor het uitvoeren van alle wettelijke taken uit de Wet publieke gezondheid, Wmo en Jeugdwet. Deze taken bekostigen we via een gemeentelijke bijdrage per inwoner. Naast de wettelijke taken voert de GGD Gelderland-Zuid ook andere taken op het gebied van maatschappelijke opvang en jeugd uit.
Actualiteiten en risico's
Meerjarenstrategie
De GGD begroting voor 2020 is gebaseerd op de uitgangspunten van de Meerjarenstrategie 2016-2019. De GGD ontwikkelt een nieuwe meerjarenstrategie voor de volgende periode.Veilig Thuis (VT)
Bij de vaststelling van de programmabegroting 2020 zijn niet alle extra geclaimde kosten voor Veilig Thuis geaccepteerd. Voor 2020 is in verband met toenemende aantal meldingen (als gevolg van de aanscherping van de meld-code en radarfunctie) een bedrag van € 1.141.493. (regionaal) niet meegenomen. Er bestaat een risico dat deze kosten zich wel gaan voordoen, mogelijk voor een hoger bedrag. De GGD komt met een aanvullende begrotingswijziging met een structureel effect vanaf 2020.Nieuwbouw GGD
Het algemeen bestuur van de GGD Gelderland Zuid heeft ingestemd met nieuwbouw in Nijmegen. Dit is mede ingegeven door het feit dat verbouwing van het huidige gebouw aan de Groenewoudseweg vele
malen duurder is dan het plegen van nieuwbouw. Het algemeen bestuur van de GGD-GZ heeft in april 2018 ingestemd met het scenario “Nieuwbouw met bovengronds parkeren op het terrein”. Indien dit voorkeursscenario niet gerealiseerd kan worden valt de GGD terug op een alternatief, maar duurder scenario. De daarvoor benodigde extra middelen zijn nog niet beschikbaar.Organisatieontwikkeling GGD
In 2013 zijn GGD Rivierenland en GGD Regio Nijmegen gefuseerd. Destijds zijn de organisaties in
elkaar geschoven. De organisatie kent een aansturing per werkveld/discipline. De laatste jaren ontwikkelt de GGD zich naar een netwerk-organisatie, waarbij diensten van verschillende afdelingen gebundeld worden tot een meer integraal product. De GGD-GZ is op zoek naar een organisatie-inrichting die deze ambitie beter ondersteunt. Hiervoor is een organisatie-ontwerper aangetrokken.Gemeenschappelijke Regeling Hulpverlening en Veiligheid Gelderland Zuid
Gemeenschappelijke Regeling Hulpverlening en Veiligheid Gelderland Zuid
Openbaar en gemeentelijk belang
Openbaar en gemeentelijk belang
Door voorbereiding en bestrijden van incidenten, rampen en zware ongevallen bevordert de VRGZ de fysieke, regionale veiligheid. De wettelijke grondslag van bovengenoemde taken ligt in de Wet op de veiligheidsregio's, de Wet publieke gezondheid en de Wet ambulancezorg. Voor de ambulancezorg geldt dat de verantwoordelijkheid voor de instandhouding van de organisatie en het waarborgen van een adequaat niveau van ambulancezorg een verantwoordelijkheid van de gemeenten is, maar de bekostiging een taak van de Nederlandse Zorgautoriteit.Actualiteiten en risico's
GR Bijsterhuizen
GR Bijsterhuizen
Openbaar en gemeentelijk belang
Het samenwerkingsverband Bijsterhuizen heeft tot hoofddoel het bevorderen van de economische ontwikkeling en de werkgelegenheid in de regio Nijmegen door het gezamenlijk ontwikkelen en exploiteren van een kwalitatief hoogwaardig en uit financieel-economisch oogpunt aanvaardbaar intergemeentelijk bedrijventerrein.
Actualiteiten en risico's
De exploitatie van de GR Bijsterhuizen heeft onverkort een batig saldo. Mogelijke winstuitkeringen zijn afhankelijk gemaakt van verkoopresultaten en saldo. In 2019 is een tussentijdse winstuitkering aan de deelnemers uitbetaald.
Voor 2020 zijn geen grote koerswijzigingen voorzien.
De GR valt vanaf 2016 onder de werking van de vennootschapsbelasting (Vpb). De berekende Vpb-last is inmiddels in deze planexploitatie verwerkt. Financiële risico’s worden niet verwacht.GR Lingezegen
GR Lingezegen
Openbaar en gemeentelijk belang
Openbaar belang
Park Lingezegen zal voor de bewoners van Nijmegen, en in het bijzonder Nijmegen Noord, in de toekomst van groot belang zijn, zeker gezien de toenemende verstedelijkingsdruk op het gebied tussen Arnhem en Nijmegen. Met toetreding tot de GR Park Lingezegen waarborgen wij de belangen (recreatie, natuur). Verwacht wordt dat het park ultimo 2019 gereed is; reeds nu worden delen van het park beheerd.
Gemeentelijk belang
Het bevorderen van leefbaarheid, leefmilieu en vestigingsklimaat van Nijmegen, en in de Waalsprong in het bijzonder, waarbij Park Lingezegen voorziet in een uitloopgebied voor de bewoners van Nijmegen Noord, samen met De Waaijer, Rivierpark en natuur langs de Waal.
Behouden van een groene buffer binnen de verstedelijking Rijn en Waal.
Zorgen dat de verstedelijking tussen Rijn en Waal een groene contramal en buffer heeft en behoudt.Actualiteiten en risico's
De GR heeft een deugdelijke risico-inventarisatie en daarop gebaseerde adequate beheersing die geen aanspraken bevat over extra bijdragen van gemeente Nijmegen.
Indigo B.V.
Indigo B.V.
Openbaar en gemeentelijk belang
De doelstelling van Indigo BV is het realiseren, in stand houden en exploiteren van een warmte-infrabedrijf, waarmee warmtevoorziening mogelijk wordt gemaakt. Daarbij wordt het gebruik van fossiele brandstoffen tegengegaan en de uitstoot van CO2 gereduceerd. Het warmtenet draagt bij aan de in het coalitieakkoord geformuleerde ambitie om in 2045 een energieneutrale stad te zijn. In 2012 is daartoe Indigo B.V. , dochter van Alliander N.V., opgericht, waarin de gemeente een minderheidsdeelneming van 5 % heeft. De gemeente heeft in de besluitvorming op strategische onderdelen van Indigo B.V. een stemverhouding van 50% - 50% met Alliander, zodat de invloed groot is met een klein risico. Dit samenwerkingsverband voorziet in woonaansluitingen bij de belangrijke stedelijke ontwikkelingen zoals Waalsprong en Waalfront.
Actualiteiten en risico's
MGR Werkbedrijf/IRVN
MGR Werkbedrijf/IRVN
Openbaar en gemeentelijk belang
De MGR heeft twee modules, te weten het Werkbedrijf en de iRvN. De gemeente Nijmegen participeert in beide modules. Binnen het Werkbedrijf worden de op re-integratie gerichte taken uit de Participatiewet en de taken op grond van de Wet sociale werkvoorziening uitgevoerd. De module iRvN voert ICT-taken uit voor gemeenten in de regio.
De ondersteuning door iRvN richt zich deels op de geautomatiseerde systemen voor de interne bedrijfsvoering. Het gedeelte dat betrekking heeft op de bedrijfsapplicaties ondersteunt daarmee de publieke dienstverlening van bijvoorbeeld de verstrekking van producten zoals bijvoorbeeld paspoort, rijbewijs of uitkeringen. De IT-beheer activiteiten zijn regionaal en Nijmegen heeft daarin een aandeelhouder met een aanzienlijk aandeel van 50 tot 60%. Voor het applicatiebeheer geldt op dit moment dat de iRvN die rol voor Nijmegen vervult en voor een klein aandeel (circa 2-3%) voor het Werkbedrijf.
Actualiteiten en risico's
IRvN
Het budget voor de dienstverlening door de IRvN kent vanaf 2021 een korting van € 130.000 (oplopend naar
€ 390.000 in 2023). We gaan in gesprek met onze gemeenschappelijke regeling over mogelijke taakreducties of efficiency-maatregelen.
Het streven is om na afloop van de huidige dienstverleningsovereenkomst (DVO 2016) in samenwerking met de IRvN de dienstverleningsovereenkomst Informatie & Applicatiebeheer tussen MGR en gemeente Nijmegen te actualiseren.RVN@
RVN@
Openbaar en gemeentelijk belang
Gemeente Nijmegen, zes andere gemeenten en de Rabobank e in de regio zijn eind 2015 de community Rijk van Nijmegen (RvN@) gestart om in onderlinge samenwerking de vele kwaliteiten van het Rijk van Nijmegen te verbinden en te versterken. De samenwerkingspartners hebben gekozen voor het oprichten van een stichting. Het doel van de stichting is het stimuleren van de sociaal economische ontwikkeling van onze regio.
Actualiteiten en risico's
Milieusamenwerking en afvalverwerking (MARN)
Milieusamenwerking en afvalverwerking (MARN)
Openbaar en gemeentelijk belang
Openbaar en gemeentelijk belang
De MARN behartigt de belangen van de regiogemeenten als aandeelhouder in afvalverbrander ARN. Daarmee geven gemeenten uit de regio Nijmegen invulling aan het publieke belang om zorg te dragen voor continuïteit en een milieu-hygiënische verwerking van huishoudelijk afval. Daarnaast vormt MARN een platform voor regionale projecten op het gebied van afval en milieu.
Door de regionalisering van de DAR en de komst van de ODRN is de rol van de MARN op het gebied van afval- en milieuprojecten afgenomen. MARN behartigt nog wel in belangrijke mate samen met de regiogemeenten onze belangen in de ARN.Actualiteiten en risico's
De gemeente Nijmegen maakt samen met zeven regiogemeenten deel uit van de gemeenschappelijke regeling MARN. De MARN is aandeelhouder van Afvalenergiecentrale ARN B.V. te Weurt. Het huishoudelijk restafval uit de regio wordt hier verbrand met energieterugwinning en het organisch afval (GFT) verwerkt tot compost en biogas.
Tot medio 2019 had ARN drie publieke aandeelhouders (MARN, regio Rivierenland en Regio de Vallei) en een private aandeelhouder Remondis. In 2018 heeft Regio de Vallei het principe-besluit genomen dat men geen aandeelhouder moet zijn van een bedrijf als ARN en daarom haar aandelen ter verkoop aangeboden. In 2019 is het besluitvormingstraject hiervoor doorlopen en zijn de aandelen overgenomen door ARN; dit op een zodanige wijze dat de onderlinge stemverhoudingen in de besluitvorming over ARN niet verandert. Regio de Vallei heeft aangegeven het huishoudelijk afval wel bij ARN te zullen blijven verwerken. Voor de ARN is dit traject aanleiding om Regio Rivierenland ook uit te nodigen haar aandelen te verkopen, aangezien deze regio geen afval mee aanlevert bij ARN ter verwerking.
Deze ontwikkeling noodzaakt de MARN zich te bezinnen op haar eigen toekomstige rol en relatie tot de ARN en Remondis, de ander overgebleven aandeelhouders. Als onderdeel daarvan zal de gemeente Nijmegen een standpunt moeten gaan bepalen of het via de MARN indirect aandeelhouder van ARN wil blijven. Vanuit die achtergrond is een onderzoek gestart naar de mogelijke rol van de MARN en ARN in de regionale energietransitie en wat dit betekent voor de onderlinge verhoudingen.Naast aandeelhouder is de MARN ook klant van ARN bv en heeft een afval-aanleveringsovereenkomst met ARN. In 2015 is door de MARN besloten deze overeenkomst met 5 jaar te verlengen, waarbij bedongen is dat de in 2010 bedongen korting van 25,71% op het verwerkingstarief wordt bestendigd én additioneel vanaf 2021 een aanvullende korting van 6% op het tarief zal worden toegepast. In 2020 komt het opzeggen of verlengen van de aanleveringskomst wederom aan de orde.
Qua afvalverwerking is ARN bezig met de bouw van een milieuvriendelijke verwerkingsinstallatie van luiers en incontinentiemateriaal. De regiogemeenten beogen in 2020 de gescheiden inzameling van deze afvalstroom te gaan organiseren om deze bij ARN te laten verwerken.
In 2017 zijn de gronden van de GR MARN verkocht aan ARN bv voor een bedrag van € 11,5 mln. De MARN heeft nu geen gronden meer in bezit. De ARN heeft de aankoop gefinancierd door een langlopende lening bij de MARN af te sluiten. Hiervoor betaalt de ARN € 0,8 mln jaarlijks, gedurende 20 jaar. Doordat er geen inkomsten uit huur en pacht meer worden ontvangen, zullen vanaf 2037 geen middelen beschikbaar komen voor de MARN.
GR Doelgroepvervoer regio Arnhem Nijmegen
GR Doelgroepvervoer regio Arnhem Nijmegen
Openbaar en gemeentelijk belang
Het samenwerkingsverband heeft tot hoofddoel de belangen van deelnemende gemeenten met betrekking tot het tot stand brengen, ontwikkelen en in standhouden van een kwalitatief hoogwaardig, herkenbaar, efficiënt en eenvoudig te gebruiken doelgroepenvervoer gemeenschappelijk te behartigen. De beleidstaak blijft bij de individuele gemeenten. In 2016 is de Bedrijfsvoeringsorganisatie doelgroepenvervoer regio Arnhem Nijmegen (BVO DRAN) opgericht en belast met de inrichting van (onder andere) haar financiële (administratieve) organisatie, het financieel beleid en het financieel beheer.
Actualiteiten en risico's
NV Bank Nederlandse Gemeenten
NV Bank Nederlandse Gemeenten
Openbaar en gemeentelijk belang
De Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.
Actualiteiten en risico's
ODRN
ODRN
Openbaar en gemeentelijk belang
Openbaar belang
Het doel van de vorming van de Omgevingsdienst Regio Nijmegen (ODRN) is het bereiken van een hogere uitvoeringskwaliteit en meer efficiency van vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH) door de bundeling van deze taken in de regio.Gemeentelijk belang
Alle deelnemende gemeenten hebben hun milieutaken ingebracht (verplichting vanuit het rijk). De gemeente Nijmegen heeft daarnaast, net als de provincie Gelderland en de gemeenten Berg en Dal, Beuningen en Heumen ook de uitvoering van de bouwtaken (Wabo-breed) ingebracht. De ODRN geeft bovendien invulling aan de regionale crisisorganisatie omgevingszorg (milieubeheer en bouwbeheer). In landsdeel Oost zorgt de ODRN voor vergunningverlening, handhaving en toezicht voor de BRZO-bedrijven. Voor de zogenaamde complexe bedrijven in Gelderland stelt de ODRN het milieudeel van de omgevingsvergunning op.Actualiteiten en risico's
- Overschrijding van de begroting; De ODRN werkt outputgericht; als er meer aanvragen voor vergunningen komen dan begroot worden de kosten in advisering, toezicht en handhaving ook hoger
- Extra opdrachten die via circulaires van het ministerie naar gemeenten komen met de opdracht om mee te werken aan constructieve of brandveiligheids onderzoeken zoals bijvoorbeeld breedplaatvloeren, brandveiligheid gevels etc. Dit zijn extra opdrachten met een verplichting om mee te werken het geen veelal tot extra kosten leidt.
- Het werkplan 2020, waarin de ODRN de risico’s concretiseert, is nog niet definitief. Met name met betrekking tot het risicogericht toezicht houden en handhaven op Briks- en Milieutaken is het risico beeld daarom nog niet volledig
- We vragen specifiek aandacht voor de bedrijfsvoering. Het ziekteverzuim is relatief hoog hetgeen leidt tot hogere kosten voor noodzakelijke inhuur.
Ontwikkelingsbedrijf Waalfront Beheer BV
Ontwikkelingsbedrijf Waalfront Beheer BV
Openbaar en gemeentelijk belang
Realisatie van het stadsdeel Waalfront door deelname in het risicodragend uitvoeren van de grondexploitatie voor het plangebied door middel van verwerven, bouw- en woonrijp maken van gronden en panden, het realiseren van binnenwijkse voorzieningen, het uitgeven van bouwrijpe kavels en gronden voor de realisatie van woningen en bijbehorende voorzieningen.
De vennootschap OBW Beheer BV is opgericht om als beherend vennoot deel te nemen in de commanditaire vennootschap Ontwikkelingsbedrijf Waalfront CV (OBW CV). De vennootschap neemt voor 2% deel in de CV. De overige deelnemers in de CV zijn Waalfront BV (100% eigendom Gemeente Nijmegen) en Rabo Vastgoed, ieder voor 49%.
De beherend vennoot stuurt de ontwikkelingen en activiteiten binnen OBW CV aan. De BV blijft contractueel in stand gedurende de hele realisatieperiode van het Waalfront en de levensduur van Ontwikkelingsbedrijf Waalsprong CV. Vooralsnog is de looptijd van de gebiedsontwikkeling tot en met 2028.
Actualiteiten en risico's
De GREX 2018 prognotiseert een tekort van circa € 26,4 miljoen op netto contante waarde en een bijbehorend risicoprofiel van € 6,5 miljoen. In het vierde kwartaal 2019 zal de GREX 2020 ter besluitvorming aan de aandeelhoudersvergadering worden voorgelegd.
De Handelskade is afgerond en Koningsdaal (Batavia) is nagenoeg afgerond. Het deelproject Park Fort Krayenhoff, zal naar verwachting in 2020 worden afgerond voor wat betreft de bebouwing. Aansluitend zal het park worden ingericht. In 2020 verwachten wij verder te kunnen starten met de woningbouw in het deelprojecten: Dijkkwartier-Oost. Daarna zal het Waalkwartier (met het Honigcomplex, Dijkkwartier-West en de inrichting van de Waalhaven aan bod komen.Leisurelands
Leisurelands
Openbaar en gemeentelijk belang
Openbaar belang
Het in stand houden, optimaliseren en laagdrempelig toegankelijk houden van openbare recreatieplassen.Gemeentelijk belang
Het in stand houden, optimaliseren en laagdrempelig toegankelijk houden van openbare recreatieplassen.
De gemeente Nijmegen is voor 16,74% aandeelhouder van Leisurelands. De gemeente Nijmegen verstrekt geen subsidie aan deze verbonden partij en er is geen sprake van dividenduitkering.Actualiteiten en risico's
GO en Economic Board
GO en Economic Board
Openbaar en gemeentelijk belang
Het Gemeenschappelijk Orgaan (GO) en The Economic Board vormen de nieuwe vorm van regionale samenwerking. Het GO richt zich met name op regionale afstemming rondom wonen, economie, duurzaamheid en mobiliteit. In The Economic Board, waarvoor een aparte stichting is opgericht, werken ondernemers, kennisinstellingen en overheden gezamenlijk aan de economische ontwikkeling van de regio. De belangrijkste clusters daarbij zijn food, health en energy. Daarmee erkent Nijmegen dat samenwerken in de regio van wezenlijk belang is voor de stad en de burgers.
Actualiteiten en risico's
In april 2019 is in de colleges van de 18 regiogemeenten besloten om een proces te starten gericht op het versterken van de regionale samenwerking. De gemeenteraden zijn per brief over de start van dit proces geïnformeerd. Eindresultaat van dit proces is een gedeelde integrale visie op de ontwikkeling van de regio Arnhem-Nijmegen, inclusief een plan voor een slimme en effectieve structuur (governance). Voor de begeleiding van dit proces, is een stuurgroep en projectgroep ingericht en een kwartiermaker aangesteld. In de komende maanden wordt in samenwerking met de belangrijkste stakeholders, waaronder ook de gemeenteraden, gewerkt aan het ontwikkelen van een visie en structuur. Inzet is om begin 2020 een voorstel voor het versterken van de regionale samenwerking voor besluitvorming in de colleges en raden te behandelen.
Waalfront BV
Waalfront BV
Openbaar en gemeentelijk belang
Actualiteiten en risico's